کارتها یکی از المانهای پرکاربرد در طراحی رابط کاربری هستند و در اغلب رابطهای کاربری میتوان نمونهای از این المانها را مشاهده کرد. پیش از اینکه به سراغ نکات مهم در طراحی کارتها برویم، اجازه دهید تعریفی از کارت داشته باشیم. کارتها محفظههایی شامل مجموعهای از اطلاعات کوتاه و مرتبط به هم هستند. کارتها از لحاظ شکل و اندازه مشابه همان کارتهایی هستند که در بازیها مورد استفاده قرار میگیرند و نشان دهنده توصیفی کوتاه درباره یک مفهوم واحد هستند.
اگر بخواهیم اجزای تشکیلدهنده یک کارت را به طور کلی بررسی کنیم، موارد قابل اشاره شامل «عنوان»، «متن ثانویه یا زیرعنوان»، «متن ثالث»، «عکس یا ویدئو»، «دکمه فراخوان(CTA)» و «برچسب یا تگ» است. هر کارت براساس عملکرد و ساختار آن میتواند شامل همه یا تعدادی از این عناوین باشد.
از جمله نکات کاربردی در طراحی کارتها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- توجه به اختصار و سادگی کارت و اجتناب از قرار دادن اطلاعات غیرمهم و غیرکاربردی.
۲- قراردادن نقاط اتصال (Hook) که موجب تاثیر بر روند تصمیمگیری کاربر خواهد شد.
۳- رعایت ساختار کلی کارتها در طراحی و توجه به اسکنپذیری آن.
۴- توجه به مقیاس و اندازه کارتها و نحوه قرارگیری اطلاعات مختلف در کارت.
۵- طراحی برخلاف روند کلی طرح و ایجاد تمایز در کارتها برای جلب توجه کاربر.
۶- توجه به رفتار کاربر و محدودیتها برای تصمیمگیری درباره نحوه استفاده از کارتها از لحاظ تعداد، ترتیب و قابلیت کلیک شدن آنها.
۷- توجه به مشخصات دسترسیپذیری کارت برای افراد دارای محدودیتهای مختلف.
برای آشنایی بیشتر با نکات مربوط به طراحی کارتها و مطالعه دقیقتر درباره موارد ذکر شده میتوانید این مقاله را مطالعه کنید.
برای مشاهده مطالب بیشتر میتوانید از وبلاگ آکادمی دیزاین دیدن کنید.