شاید تابحال توجه نکرده باشیم، اما ما همیشه درحال بازی کردن هستیم.
سخت، غمانگیز یا واقعیبودن مراحل این بازی، فرقی در اصل ذات این عمل نمیکند.
ما در زندگی برای رسیدن به اهدافمان تلاش میکنیم؛ برای آنها پول و زمان هزینه میکنیم. با قوانین اطرافمان بازی میکنیم و بخشهایی را که برایمان مناسب نیست تغییر میدهیم. به عبارت دیگر با زندگی در اطرافمان بازی میکنیم تا نتیجهای که انتظار داریم حاصل شود.
«استیو راسل» (Steve Russel) کسی بود که اولین بازی دیجیتال جهان را طراحی و کرد. این بازی «جنگهای فضایی» یا (Space Wars) نام داشت و کاربر در این بازی با چرخاندن یک سفینه فضایی و تیراندازی، باید جلوی موانعی مثل سفینههای فضایی دشمن را میگرفتید.
میدانیم که غریزه زنده ماندن در انسانها از قویترین غریزههاست و اگر خوب توجه کنیم ساختار کلی بازیها بر پایه زندهماندن بنا شدهاند. البته میتوان گفت هدف اولیه زندگی هم زنده ماندن است.
از زمانی که استفاده از وسائط دیجیتالی مثل لپتاپها و موبایلها در میان مردم بیشتر و بیشتر شد، رقابت سرویسهای مختلف بر روی جذابیت و جلب توجه مخاطب هم بیشتر شد.
در مراحل اولیه، این رقابت روی زیبایی بود، پس از مدتی که مفاهیم طراحی دیجیتال نوین، شامل تغییرات، بروزرسانیهایی شد، عوامل «کاربردپذیری» و «تجربه کاربری» جلوه خیلی مهمتری نسبت به «رابط کاربری» پیدا کردند.
در مرحله بعدی از این رقابت تنگاتنگ، طراحان و مدیران هنری به فکر ترکیبکردن بازیها با محصولات دیجیتال افتادند. پس از مدتی اپلیکیشنهایی که زیر انگشتان ما هستند یا وبسایتهایی که در آنها وقت میگذرانیم، تبدیل به ادامه بازیهایی شدند که زندگیشان میکنیم.
برای مثال؛ همینطور که هر روز برای بدست آوردن «پول» تلاش میکنیم تا با آن پولها، چیزهایی را تهیه کنیم که زندگی را برای ما ساده میکنند، اپلیکیشن دراپباکس هم کاربران را تشویق میکرد تا با معرفی کردن دوستانشان به این سرویس، فضای ابری بیشتری بگیرند و همینطور کاربران را به صورت بصری در این مسیر همراهی میکرد.
روشهایی که معرفی میکرد معمولا به هم بیربط بودند اما با نمایش دادن یک خط و ایستگاههایی در مسیر این خط، تلاش میکرد تا نشان دهد تمام این «هدفهای کوچک» به یک «هدف بزرگتر» ختم میشوند.
کاربر با رسیدن به هر هدف کوچک مثل «دعوت از دوستان» هم فضای بیشتری بگیرد اما دراپباکس کاربرانش را مجاب میکرد تا به تکتک این اهداف برسند و با رسیدن به تمام اهداف، میتوانستند فضای بیشتری را به عنوان هدیه دریافت کنند.
در مقالهای که امروز معرفی میکنیم، با بازگشتی دوباره به «بازینمایی» با توضیحات خانم «نگین منصوری» درباره «گیمیفیکیشن» و اصول آن همراه میشویم.
مقاله امروز را به هیچوجه از دست ندهید.