هنگامی که صحبت از تجربه کاربری یا طراحی محصولات دیجیتال به میان میآید، معمولا به یاد اپلیکیشنها و وبسایتها میافتیم و کمتر به یاد دستهای از محصولات دیجیتال میافتیم که تکیه زیادی بر تجربه کاربر برای رسیدن به موفقیت دارند. این دسته چیزی نیست جز بازیهای ویدئویی!
البته وبسایتها، اپلیکیشنها و یا حتی محصولات فیزیکی نیز در صورت داشتن تجربه کاربری ضعیف، چندان موفق نخواهند بود اما همچنان مشاهده میکنیم که محصولاتی با تجربه کاربری ضعیف در بازار وجود دارند و افراد از آنها استفاده میکنند، چون استفاده از آنها برای کاربران ضروری است. اما در مورد بازیهای ویدئویی که شما زمان و درآمد ارزشمند خود را صرف خرید آن میکنید، تجربه کاربری از اهمیت بالایی برخوردار است و بازخورد مثبت کاربران است که باعث میشود شما برای خرید یک بازی ویدئویی ترغیب شوید.
به گفته شیگرو میاموتو خالق بازی « برادران سوپرماریو» یکی از چالشهای اصلی برای او و همچنین یکی از دلایل اصلی موفقیت این بازی، سادگی بینهایت یادگیری آن و افزوده شدن به مرور چالشهای جدید و امکانات جدید در طول جریان بازی است. اگر بازی با انتخابهای مختلف و چالشهای پیچیده آغاز شود و زمان کافی برای فراگیری آن وجود نداشته باشد، بسیاری از افراد به علت سردرگمی و خستگی از بازی رویگردان خواهند شد. از طرفی دیگر اگر بازی چیز جدیدی برای ارائه نداشته باشد و ایدههای آن خیلی زود تمام شوند، برای افراد، بسیار خستهکننده خواهند بود و انگیزهای برای ادامه نخواهند داشت.
با این اوصاف میتوان دریافت که بازیهای موفق، منبعی موثق برای یادگیری نکات و چالشهای تجربه کاربری هستند و با بررسی آنها و دقت در شیوه پیشبرد بازی و تعامل میان بازی و کاربر، میتوان نکات بسیار مهم و کاربردی در زمینه تجربه کاربری به دست آورد.
برای مطالعه بیشتر درباره این موضوع میتوانید، این مقاله را مطالعه کنید.
برای مشاهده مطالب بیشتر میتوانید از وبلاگ آکادمی دیزاین دیدن کنید.